GRUPA MERCOR PO PIERWSZYM PÓŁROCZU ROU OBROTOWEGO 2021/2022
Grupa „MERCOR” dwucyfrowy wzrost skali w Polsce i za granicą
Grupa „MERCOR” S.A., lider nowych technologii w branży zabezpieczeń przeciwpożarowych, w I półroczu roku obrotowego 2021/22 (01.04-30.09.2021 r.) jak
i w samym II kwartale wyraźnie poprawiła rok do roku osiągane przychody ze sprzedaży.
Narastająco po pierwszym półroczu 2020/21 przychody były wyższe o 17% r/r i wyniosły ok. 230,5 mln zł. Grupa wzmocniła swoją pozycję zarówno w Polsce, zwiększając przychody ze sprzedaży w pierwszym półroczu o 16% do ponad 115,5 mln zł, jak i na zagranicznych rynkach – wzrost o ok. 19% do blisko 115 mln zł.
W wyniku silnej nierównowagi podażowo-popytowej w II kwartale 2021/22 skutkującej m.in. skokowym wzrostem cen materiałów, rentowność Grupy była niższa rok do roku. Zysk netto był zbliżony do ubiegłorocznego i wyniósł 17,8 mln zł (-2% r/r).
W samym II kwartale 2021/22 przychody Grupy wzrosły o 20% r/r do 125,7 mln zł, a zysk netto był na zbliżonym poziomie rok do roku: 9,4 mln zł wobec 9,8 mln zł rok wcześniej.
Grupa w minionym I półroczu 2021/22 pozyskała zamówienia o łącznej wartości 263,5 mln zł, co oznacza wzrost o 31% r/r.
Spółka na większości rynków zagranicznych odnotowała wzrost sprzedaży lub zbliżony poziom rok do roku. W Rosji sprzedaż utrzymała się na podobnym poziomie r/r (24,5 mln zł), w Hiszpanii wzrosła o 10% r/r do 20,3 mln zł. W Czechach i Słowacji wzrost wyniósł 46% do 18,4 mln zł, na Węgrzech sprzedaż była zbliżona do ubiegłorocznej i wyniosła 16,4 mln zł.
Na mniejszych rynkach w Rumunii, na Ukrainie sprzedaż wzrosła odpowiednio o 51% i 160%, w Wielkiej Brytanii była podobna r/r (2,1 mln zł). Na innych rynkach zagranicznych (m.in. kraje Beneluksu, Skandynawia) sprzedaż wzrosła o ponad 37% do 21,5 mln zł
II kwartał był okresem wymagającym, w którym podobnie jak inni gracze mierzyliśmy się
z wyzwaniem w postaci rosnących cen materiałów budowlanych, transportu; a to wszystko przy rosnącej presji na wynagrodzenia. Staramy się minimalizować negatywny wpływ czynników rynkowych m.in. poprzez częściowe przeniesienie wzrostu cen na klienta – mówi Krzysztof Krempeć, Prezes Zarządu MERCOR S.A.
W minionym półroczu 2021/22, czyli od kwietnia do września, co miesiąc odnotowywaliśmy wzrost wartości pozyskiwanych zamówień. Skupiamy się, zgodnie z przyjętą strategią, na maksymalizacji sprzedaży eksportowej. Cieszy nas jednak, że jednocześnie w kraju wypracowaliśmy solidne wzrosty przychodów. Pozyskujemy z sukcesem kolejne kontrakty
i obserwujemy na rynku liczne inwestycje realizowane niezależnie od pandemii – dodaje Krzysztof Krempeć.
Grupa realizuje cele, założenia finansowe i operacyjne przyjęte w strategii biznesowej na lata 2020-2023. Wśród nich są realizowane kluczowe kierunki jak: intensyfikacja sprzedaży eksportowej, rozbudowa portfolio produktowego czy finansowe założenia jak wskaźnik ROE powyżej 13% (według stanu na koniec września wynosi ponad 16%) czy utrzymanie niskiego wskaźnika zadłużenia netto/ EBITDA poniżej 3x (według stanu na koniec 1H 2021/22 wynosi 1,6x).
WYNIKI GRUPY „MERCOR” PO II KWARTALE ROKU OBROTOWEGO 2021/22:
w tys. zł |
1H 2021/22 |
1H 2020/21 |
Zmiana |
2Q 2021/22 |
2Q 2020/21 |
Zmiana |
Przychody ze sprzedaży |
230 494 |
196 462 |
17% |
125 647 |
104 356 |
20% |
sprzedaż zagraniczna |
114 957 |
96 664 |
19% |
61 480 |
54 570 |
13% |
sprzedaż w Polsce |
115 537 |
99 798 |
16% |
64 167 |
49 786 |
29% |
Zysk brutto ze sprzedaży |
56 672 |
55 943 |
1% |
30 615 |
29 968 |
2% |
Marża brutto na sprzedaży (%) |
24,59% |
28,48% |
-3,89 pp. |
24,37% |
28,72% |
-4,35 pp. |
EBITDA |
29 995 |
30 379 |
-1% |
15 414 |
16 211 |
-5% |
Marża EBITDA |
13,01% |
15,46% |
-2,45 pp. |
12,27% |
15,53% |
-3,26 pp. |
EBIT |
23 028 |
23 701 |
-3% |
11 889 |
12 975 |
-8% |
Marża EBIT (%) |
9,99% |
12,06% |
-2,07 pp. |
9,46% |
12,43% |
-2,97 pp. |
Zysk netto |
17 804 |
18 255 |
-2% |
9 449 |
9 757 |
-3% |
Marża netto (%) |
7,72% |
9,29% |
-1,57 pp. |
7,52% |
9,35% |
-1,83 pp. |